Minneord for Kjell Rognsås
Publisert: 2 min lesing

En av Narviks aller største idrettsildsjeler har tatt av drakta for siste gang.
Kjell Rognsås har gått bort, og et enormt tomrom står igjen i byens ishockeymiljø. Gjennom tiår etter tiår var han selve symbolet på ishockeyens reise i Narvik – fra starten som utøver på 1960-tallet, via malmstøvet på Demagtomta til eliteseriespill i Nordkraft Arena.
Da ishockeyklubben ble restartet i 1992, var Kjell en av de absolutte drivkreftene bak beslutningen om at det på ny skulle spilles hockey i byen. Sammen med nære hockeyvenner startet han hockeyskole for de yngste i 1993, og de holdt på i en fullskala hjemmelaget sarg i plank der Amfisenteret ligger i dag. Kjell tok selv treneransvaret for de minste barna, og fungerte trofast som trener og reiseleder sammenhengende i hele 18 år.
Han utdannet seg, bygde tette broer til ishockeymiljøet i Nord-Sverige, og dro med lagene på utallige cuper på kryss og tvers over grensen. Kjell sørget for innkjøp av brukt utstyr fra svenskene slik at flest mulig barn fikk sjansen til å spille – uavhengig av bakgrunn. For Kjell handlet det om inkludering, folkehelse og å skape et trygt oppvekstmiljø.
I over 20 år kjempet han en utrettelig kamp for at Narvik skulle få sin egen ishall. Han ga seg aldri, selv gjennom vintre med elendige utendørsforhold og dalende interesse. Da drømmen endelig ble realisert med Nordkraft Arena, ble han ansatt som daglig leder og styrte hallen i en årrekke. For sin utrolige innsats ble han kåret til «Årets Sprellmann» i 2011, og i 2023 ble han velfortjent utnevnt til æresmedlem i Narvik Hockey.
Humøret til Kjell var alltid positivt. Ubetinget. «Det ordner seg» var en standardfrase. Sammen med Kjell lette man alltid etter muligheter, ikke hindringer.
Også etter at han ble pensjonist, var han alltid fast inventar i Nordkraft Arena under Arctic Eagles’ hjemmekamper. Dette sto ved lag også etter at det ble klart at han hadde fått den alvorlige sykdommen ALS.
Ved hjelp av mange gode venner som stødig stilte opp, fikk han også sist sesong med seg både treningskamp i Kiruna og så å si alle hjemmekamper i Nordkraft Arena. Den fantastiske prestasjonen til laget, med en sensasjonell femteplass og sluttspill for andre år på rad, gledet han stort.
Men nå blir det ikke flere puckdropp på Mr Hockey.
Uten Kjell Rognsås’ utholdenhet, visjoner og de tusenvis av dugnadstimene han la ned, hadde Narvik sannsynligvis ikke vært den stolte hockeybyen den er i dag.
I stor takknemlighet for Kjell sin enorme innsats og betydning for ishockeyen i Narvik, lyser Narvik ishockeyklubb sammen med supporterklubben Ørneskriket fred over hans minne.