Han var med på å skape et av Narvik ishockeyklubbs største øyeblikk. Nå er han tilbake: Niko Eronen er ansatt som ny hovedtrener
Publisert: 3 min lesing

Det er ingen grunn til å se seg over skulderen. Han er tilbake. Narvik ishockeyklubb har signert Niko Eronen som ny hovedtrener. Nå skal det skapes nye, sterke minner i Nordkraft Arena.
– Jeg gleder meg, sier Niko Eronen.
For de uinnvidde, Niko Eronen trente a-laget til Narvik ishockeyklubb, Arctic Eagles, i tre sesonger, i perioden fra 2016 til 2019. Det gjorde han med suksess. I sesong nummer to sørget han for at klubben tok sitt aller første seriemesterskap i 1. divisjon. Sesongen deretter ble laget på nytt seriemestre, og vant deretter playoff med opprykk til den daværende Get-ligaen.
Med Niko Eronen bak tømmene ble dermed Narvik ishockeyklubb historisk, som det aller første laget fra Nord-Norge som var klar til spill på ishockeyens aller høyeste nivå.
For Eronen var samtidig eventyret i Narvik over med opprykket i 2019.
Suksessen med Arctic Eagles hadde blitt lagt merke til, og hovedtrenerjobb på nivå to i Finland, en av ishockeyens stormakter, lokket og var et betydelig steg opp i karrieren.
Men nå er han altså tilbake. Laget som i to år på rad har nådd sluttspill, og sist sesong tok en meget sterk femteplass i serien, skal utvikles videre.
– Vi er svært glade for å få Niko tilbake til Narvik Hockey. Han kjenner klubben, byen og menneskene rundt laget godt, og han har allerede skrevet seg inn i klubbhistorien gjennom jobben som ble gjort da vi rykket opp til høyeste nivå for første gang, sier sportssjef Martin Persson.
Han forteller at klubben i prosessen har lagt stor vekt på å finne en trener som kombinerer erfaring, lederskap og evnen til å utvikle både spillere og lag.
– Vi har hatt gode samtaler med Niko og opplever at han deler vår visjon for hvordan Narvik Hockey skal utvikles videre. Vi ønsker fortsette med å bygge en sterk kultur, en tydelig identitet og samtidig ta nye sportslige steg. Der passer Niko svært godt inn.
– Noen personer setter varige spor i en klubb. Niko er en av dem. Han var med på å skape et av de største øyeblikkene i Narvik Hockeys historie, og vi ser frem til å skape nye minner sammen, sier Martin Persson.
Niko Eronen selv gleder seg.
– Narvik har alltid hatt en spesiell plass i hjertet mitt. Vi opplevde noe helt unikt sammen da vi rykket opp til øverste nivå, og derfor føles det veldig riktig å komme tilbake. Jeg gleder meg til å møte spillerne, supporterne og alle rundt klubben igjen.
– Jeg kommer tilbake med stor motivasjon og energi. Narvik Hockey har tatt mange steg de siste årene, og jeg ser frem til å være med på reisen fremover.
– Narvik er en klubb med stolte tradisjoner, ambisjoner og sterke mennesker. Da muligheten til å vende tilbake kom, var det en utfordring som inspirerte meg. Jeg gleder meg til å komme i gang og bidra til at klubben fortsetter sin utvikling, sier Eronen.
Også styreleder i Narvik ishockeyklubb, Marius Larsen, er fornøyd.
– Vi er glade for å få Niko Eronen tilbake på vårt lag. Han har flydd med oss før med stor suksess, og vi har god tro på at Niko og Narvik Hockey blir en god match også denne gangen, sier Larsen.